Op 8 september ieder jaar worden we door de Verenigde Naties (door UNESCO, om precies te zijn) herinnerd aan hoe het nu eigenlijk staat met de alfabetiseringscijfers van het afgelopen jaar. Want wanneer moeten we daar anders aan denken?
Deze datum krijgen we, via officiële rapporten, te horen hoe het staat met de geletterdheid - die vooral in ontwikkelingslanden vaak schrikbarend laag is. Op dit moment zijn er - naar schatting - 759 miljoen volwassenen die niet of niet voldoende kunnen lezen en schrijven. Dat levert natuurlijk problemen op bij het zoeken naar werk of het hogerop komen in de samenleving.
Ook kinderen zijn helaas slachtoffer van slechte educatie. Door te vroeg te gaan werken en school te laten liggen, verwaarlozen deze kinderen hun kans om later goed te kunnen schrijven. Ook zij hebben hier later last van.
UNESCO voert daarom actie op deze dag, om organisaties, overheden en vrijwilligerswerkers wereldwijd te vragen om kinderen (en volwassenen) meer te leren lezen en schrijven.
Schrijven is tegenwoordig vooral een kwestie van de juiste toetsen op uw toetsenbord intikken, maar uiteindelijk is en blijft het van groot belang dat we af en toe nog eens een echt stuk tekst neerpennen.
De Dag van de Leid(st)er is in 2002 opgericht door de Landelijke Wervingscampagne voor de Kinderopvang - destijds heette het de Dag van de Leid(st)er en Gastouder.
Op 17 november 1939 bestormden de Nazi's de Universiteit van Praag, en vermoordden daar 9 studenten en professoren. Dat was de aanleiding voor national verzet onder studenten tegen de opressie door de Nazi's, en aanleiding voor de International Students' Council in 1941 om 17 november uit te roepen tot Internationale Dag van de Student.