De logistiek is een sector die u alleen opmerkt als er iets niet goed gaat. Lege supermarktschappen, uitverkochte mondkapjes bij de Action, u ziet het (gelukkig) niet snel, maar áls het er is zijn de gevolgen meteen merkbaar. Dat we in Nederland zo'n goedgevulde schappen hebben komt grotendeels door de strak georganiseerde logistieke sector. En die wordt alleen maar beter door slimme toepassingen, die op de Dag van de Slimme Logistiek centraal staan.
De Dag van de Slimme Logistiek is een initiatief van SmartWayz, een van de vele bedrijven die werken aan het verslimmen van de industrie. De organisatie noemt data 'de brandstof van morgen', en dat geeft precies aan wat de Dag ons leert: hoe kan big data de logistiek efficiënter maken? Deze Dag is een congresdag voor iedereen in de industrie om te leren over nieuwe toepassingen, wat wel en niet werkt, en wat de voor- en nadelen van automatisering, domotica, big data en andere vernuftigheden kunnen zijn in pakhuizen en op de weg.
De Dag vindt dit jaar (vanwege het coronavirus, what else is new?) online plaats. De organisatie roept naast bedrijven ook overheden op mee te doen aan de Dag. Zij zijn immers degene die 'werelden kunnen samenbrengen'.
Quizvraagje: Wat is een lightrail?
A: Een verlicht stuk vangrail
B: Nieuwe makreel, maar dan 'light', zonder suikers
C: Een ultralichte trein op electriciteit
Het kostte ons ook wat moeite om het uit te zoeken, maar we kunnen u zeggen dat het antwoord C is.
De wereld is groot geworden met de scheepvaart. Met de VOC-mentaliteit wist Nederland ooit de wereld te koloniseren, de Britten deden daar een schepje bovenop, en ook anno 2020 is scheepvaart cruciaal voor de economie, het toerisme en voor defensie.
Is er een voertuig op de weg dat harder 'VRIJHEID!' schreeuwt dan de motor? Door stad en vooral land, op de tweewieler tussen de filerijdende auto's door, de motor is het ultieme symbool van een lekker plezierritje.