Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er miljoenen slachtoffers gevallen. Niet alleen tijdens de holocaust, maar ook door alle andere gruweldaden die de nazi's uithaalden. Voor die slachtoffers houden we ieder jaar een herdenking, tijdens de Internationale Dag voor Slachtoffers van het Nazisme (en Stalinisme). Dat doen we op 23 augustus. De Dag is ooit in het leven geroepen door het Europees Parlement, die het belangrijk vond om de slachtoffers van alle dictatoriale en totalitaire regimes te kunnen herdenken.
Vreselijk pact De datum van 23 augustus is gekozen vanwege de symboliek: op die datum vond het Molotov-Ribbentrop-pact plaats, waarbij Nazi-Duitsland en de Soviet Unie besloten om Oost-Europa samen te verdelen. Volgens de EU is dit "de samenkomst van twee van de verschrikkelijkste vormen van totalitairsme ooit", en moet de datum als herinnering dienen om zoiets nooit meer voor te laten komen.
Meer informatie is onder andere te vinden op Wikipedi.
Wens iemand een Fijne Internationale Dag voor Slachtoffers van Nazisme en Stalinisme!
De Participatiewet mag dan wel één grote neoliberale flop zijn, de al dan niet sociale werkplaats is dat zeker niet. Werkplaatsen zijn nog steeds extreem waardevol voor de gemeenschap, voor de economie en voor de regio.
Niet te verwarren met de Europese Dag tegen Mensenhandel is hier op 30 juli ieder jaar de Internationale Dag tegen Mensenhandel. Deze is opgericht door de Verenigde Naties.
De laatste zaterdag in november is Koop Niets Dag, ofwel Niet-winkeldag. Deze Dag is in Nederland niet echt bekend, maar over komen vliegen uit andere landen.
Wij gebruiken cookies om bepaalde functies mogelijk te bepalen. De meeste cookies zijn noodzakelijk, anderen helpen ons deze site financieel in de lucht te houden.
Liever geen cookies? Dat snappen we! Overweeg dan om ons op een andere manier te steunen, bijvoorbeeld met een donatie.