Eerlijk is eerlijk, we komen er niet zo heel goed achter wat de Dag van de Godsdienstleerkracht precies inhoudt of wie er achter het initiatief zit. We vermoeden dat het de Vlaamse Eekhout Academy is omdat alle websites ernaar verwijzen, maar ook de Universiteit van Leuven schrijft over de Dag. Wel kunnen we zien dat het thema dit jaar 'Spiegels' is, en dat er 'vier spiegelkwadranten worden belicht' tijdens plenaire sesies met sprekers.
Dat is te lezen op deze website van de KU Leuven, maar wát de sessies zoals 'Omgekeerd anders: Wat met levensbeschouwelijk anders-zijn?' precies inhouden of voor wie ze bedoeld zijn wordt ons dan weer niet duidelijk.
Misschien denken we ook wel te moeilijk en moeten we het pragmatischer bekijken. Godsdienst of levensbeschouwing is een belangrijk onderdeel in het schoolcurriculum waardoor kinderen kritischer gaan denken, en dat mogen we best eens in het zonnetje zetten. Dat doen we dus op 28 februari.
Mocht u meer info willen dan raadden we deze site al eerder aan, maar bij de Eekhout Academy zelf kunt u hier een programma vinden, en de brochure staat hier (PDF)
Wens iemand een Fijne Dag van de Godsdienstleerkracht!
Op 17 november 1939 bestormden de Nazi's de Universiteit van Praag, en vermoordden daar 9 studenten en professoren. Dat was de aanleiding voor national verzet onder studenten tegen de opressie door de Nazi's, en aanleiding voor de International Students' Council in 1941 om 17 november uit te roepen tot Internationale Dag van de Student.
Op 8 september ieder jaar worden we door de Verenigde Naties (door UNESCO, om precies te zijn) herinnerd aan hoe het nu eigenlijk staat met de alfabetiseringscijfers van het afgelopen jaar.
Deze Belgische Dag wordt dit jaar op $datum gevierd door ruim 160 academische DKO's, wat staat voor 'Deeltijd Kunst Onderwijs'. De Dag is bedoeld om enkele Vlaamse deeltijdkunstonderwijsinstellingen te presenteren aan het publiek.