De Internationale Dag van het Zicht, of World Sight Day, heeft een ietwat misleidende naam. De Dag is namelijk juist bedoeld voor mensen die eigenlijk helemaal niets zien. Dat strookt inderdaad ook wat met de Dag van de Witte Stok, die op 15 oktober is. Maar dat is in principe geen probleem, want er zijn ongeveer 286 miljoen blinden en slechtzienden op de wereld, en die kunnen, net als analfabeten, dit stukje dus niet lezen.
Hoe afschuwelijk dat ook mag zijn, het is natuurlijk niet het vervelendste uit het leven van een “visueel gehandicapte", zoals de officiële term luidt. Zelfs simpele dingen als boodschappen doen of iemand opbellen wordt dan een bijzonder lastige taak. Reden genoeg voor Vision 2020, een internationaal initiatief van de Wereld Gezondheidsorganisatie en het Internationale Agentschap voor Preventie van Blindheid, om op de tweede donderdag van oktober de Internationale Dag van het Zicht te organiseren.
World Sight Day richt zich natuurlijk op iedereen met zichtsproblemen, maar laten we de feiten vooral niet negeren: Van alle mensen die blind of slechtziend zijn, komt dat in 80% van de gevallen door oorzaken die te voorkomen waren. Maar liefst 90% van de blinden/slechtzienden woont in ontwikkelingslanden - waar er vaak geen adequate zorg mogelijk is. Onder die blinden zijn ook nog eens 19 miljoen kinderen.
Tijdens World Sight Day kunnen we dus vooral veel reclamecampagnes verwachten: Blindenorganisaties zullen overheden overhalen meer geld beschikbaar te stellen voor zichtsonderzoek. Maar bovenal is de Dag bedoeld om solidariteit op te roepen voor iedereen die minder goed kan zien. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Vision2020.
Wens iemand een Fijne Internationale Dag van het Zicht!
We hebben allemaal een moeder. U. Uw moeder. De koningin. De koningins moeder. Hitler. Zelfs wij hebben moeders. Dat, en belasting betalen, is wat ons allemaal verbindt met elkaar.
Condooms zijn inmiddels zo'n gemeengoed geworden dat er vaak reclame voor op tv komt, maar er is een vorm van het voorbehoedsmiddel waar je maar weinig over hoort: Het vrouwencondoom.
[PARTNER*] Op 12 mei is het weer zover: de Dag van het Tandvlees!
Hiervoor heeft de NVvP de campagne 'Roze en Krachtig is Prachtig' gelanceerd. Een online campagne waarmee we vanuit de NVvP, in samenwerking met Oral-B, aandacht vragen voor gezond tandvlees.