We leven in een digitaal tijdperk, vol met e-mail, sociale netwerken en online profielen. Twitter, Instagram en TikTok vieren hoogtijdagen, maar die slaan onze informatie ook op op servers waarvan we niet weten waar ze precies staan en wat er mee gebeurt. Maar het gemak en plezier waarmee we deze informatie op het wereldwijde web spuien heeft een keerzijde.
Misbruik Want de informatie is voor veel mensen te vinden en ook net zo makkelijk te misbruiken. En wij weten het vaak niet. Het doel van de Internationale Data-Privacy Dag is om de digitale consument wegwijs te maken in het verkeer van bits en bytes en wat er mee gedaan wordt. Want er kan flink misbruik van gemaakt worden van alle creditcardgegevens en beschamende vakantiefoto's, en daarvoor moet de multimediale computergebruiker gewaarschuwd worden, zo vinden de oprichters van de Europese Raad, die de Dag in 2006 in het leven riepen.
Op De Dag van de Dataprivacy moedigen de organisatoren iedereen - zowel consumenten als bedrijven - aan om in dialoog te gaan en te bedenken hoe zij verstandig kunnen combineren tussen technologische vooruitgang en veilige online aanwezigheid.
Grote kans dat u nog nooit van AFAS heeft gehoord maar het tegelijkertijd wel regelmatig gebruikt. Laten we het zo zeggen: al die vrije dagen die u aanvraagt op het werk en al die contractverlengingen die u er bekijkt staan in een online AFAS-omgeving die wordt gemaakt door het gelijknamige (Nederlandse!
$datum staat sinds 2010 internationaal bekend als Bitcoin-pizzadag. Op die datum kocht een man genaamd Laszlo Hanyecz als eerste persoon ter wereld de cryptovaluta om er twee pizza's mee te kopen.