Tijdens de Nationale Dodenherdenking, ieder jaar op 4 mei, staan we even stil bij alle slachtoffers van oorlogen en geweld, sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Het gaat daarbij niet alleen om militairen, maar ook om burgers. Op 4 mei houden we daarom om 8 uur 's avonds 2 minuten stilte. Vrijwel iedere gemeente in Nederland heeft wel een officiële herdenking, denk maar aan dat akkefietje op de Dam.
De Dodenherdenking heet officieel de "Nationale Herdenking", en wordt door de Nederlandse overheid gesteund. Dat betekent dat overal de vlag halfstok gaat, van 18.00 tot zonsondergang. Het is natuurlijk allemaal niet verplicht, maar kom op, een beetje respect kan er best wel vanaf, toch?
Ieder jaar op 4 januari, de verjaardag van Louis Braille, vieren we Wereld Brailledag. In 1824 introduceerde hij de zogenaamde Methode Van Geschreven Woorden en Muziek door het Gebruik Van Puntjes, Voor Het Gebruik Door Blinden.
Als u dacht dat het facisme na de Tweede Wereldoorlog definitief was verslagen, hebben we slecht nieuws voor u. Ook het antisemitisme is beslist niet iets dat we kunnen bagatelliseren als 'ach, dat waren die gekke Duitsers maar'.
Op $datum slaan introverte mensen een zucht van verlichting. De feestdagen zijn voorbij, de drukke feesten en evenementen en samenkomsten waarin ze een hele dag met anderen moeten praten zijn dan voorbij, er is weer even rust.
Wij gebruiken cookies om bepaalde functies mogelijk te bepalen. De meeste cookies zijn noodzakelijk, anderen helpen ons deze site financieel in de lucht te houden.
Liever geen cookies? Dat snappen we! Overweeg dan om ons op een andere manier te steunen, bijvoorbeeld met een donatie.