We mogen in Nederland graag klagen op het veevervoer van de Nederlandse Spoorwegen en de incompetentie van Pro 'de wissels zijn kapot' Rail, maar vanuit bouwtechnisch en infrastructureel oogpunt is het krapbezette spoornetwerk een sterk staaltje constructievernuft. Daar mogen we best trots op zijn, maar dat netwerk is er niet zonder slag of stoot gekomen - en dat blijft het ook niet. Tijdens de Dag van de Rail wordt dan ook lang en breed gesproken over hoe de Nederlandse rails nóg efficiënter kunnen worden.
De Dag van de Rail wordt jaarlijks in juni gehouden, en is bedoeld voor professionals in de spoorsector. Die komen bij elkaar om samen te praten over de werking van het spoor, welke treinen daar het beste overheen kunnen rijden, en hoe vracht en personen het snelst van A naar B kunnen.
Links, rechts, dan nog een keer links, zo leerden wij vroeger oversteken. Hartstikke veilig, en alleen oversteken als het licht groen is. Nederland is een bijzonder veilig land wat verkeer betreft.
Als rechtgeaarde Hollanders zijn fietshelmen niet echt ons ding. Wij voelen ons onschendbaar op de fiets, niet zoals die zwakke Duitsers met hun malle helmpjes en zachte schedeltjes.
Quizvraagje: Wat is een lightrail?
A: Een verlicht stuk vangrail
B: Nieuwe makreel, maar dan 'light', zonder suikers
C: Een ultralichte trein op electriciteit
Het kostte ons ook wat moeite om het uit te zoeken, maar we kunnen u zeggen dat het antwoord C is.
7 december
7 dec
Eerdere edities: In 2020: 7 december In 2019: 27 juni In 2018: 21 juni