'Content' is het nieuwe hippe buzzword dat iedere marketeer, schrijver, blogger, influencer en eigenlijk iedereen die iets met media doet moet kennen. Stukje voor de website geschreven? Lekkere seo-content. Tweet geplaatst? Hopen dat de content wordt geretweet. Snap-video'tje gemaakt? Met zulke content bereik je de jeugd. Zelfs het nobele beroep van journalist wordt langzaamaan geërodeerd door commerciële types die alle diepgravende onderzoeksjournalistiek op één berg flikkeren met conversieblogs en nieuwsbrieven onder de grijze nietszeggende noemer 'content'. En uiteindelijk is ook dit stukje, en feitelijk onze hele website, onderdeel van die metacontentmallemolen. We schrijven hier namelijk dat 10 oktober de Dag van de Content is.
De Dag van de Content wordt ieder jaar op 'een donderdagmiddag' in oktober gehouden - dit jaar is dat dus op 10 oktober. De Dag is in het leven geroepen door Lamar Communicatie. Het contentbureau houdt dan een soort open dag waarop mensen langs kunnen komen om meer over het vage begrip te leren. De contentboeren gaan zelfs double down over hun begrippen: jaarlijks heeft de Dag een thema zoals contentmapping, contentmarketing of storytelling. Maar u kunt die Dag ook lekker leren zelf stukjes te schrijven. Want dat is wat 'content' uiteindelijk is.
We hebben erover gedacht of we dit stukje in dichtvorm op moesten schrijven. Leek ons toepasselijk voor een Dag die helemaal draait over poëzie. Maar ten eerste hebben we dat al eens gedaan, en ten tweede hebben we vroeger op school wel eens geleerd dat lang niet alle poëzie hoeft te rijmen.
Is er één medium dat meer heeft betekend voor de mensheid in het algemeen dan het boek? Is er een vorm van entertainment die tegelijkertijd zo toegankelijk en zo veelzijdig is?
Soms beseffen we niet hoe goed we het in dit land hebben. Wij zijn schrijvers en tikken lekker onze stukjes en vinden dat de normaalste zaak van de wereld.