Terwijl we het altijd maar hebben over dat internet, sociale media, Web3 met blockchains en NFT's, vergeten we dat er daardoor ook vormen van massamedia uitsterven. Zoals “de krant”. Dat lazen we vroeger om te weten wat er gisteren gebeurde. En televisie. Dat is eigenlijk net als YouTube kijken, maar dan zonder zelf te kunnen kiezen wat er daarna komt. En dan is er nog het zogeheten 'radio', als een soort Spotify zonder playlists en met ads. Dat gebruikten ze vroeger om te communiceren met elkaar. Gaat via de lucht en zo, we snappen het ook niet precies. We snappen alleen dat je erop iedere dag naar dezelfde nummers kunt luisteren, of naar oeverloos geouwehoer over koetjes en kalfjes en soms wat file-informatie voor wie niet weet hoe Google Maps werkt.
Toegankelijk Maar waar zouden we zijn zonder UNESCO, die de radio’s van zolder heeft gehaald om eens even lekker hipster-nostalgisch te doen over deze gedateerde mechaniek? Zij hebben namelijk 13 februari uitgeroepen tot Wereld Radiodag. Op deze Dag moeten we eens bedenken waarom we eigenlijk geen draagbare radio op speakers in ons noodhulppakket hebben (want laten we eerlijk wezen; dat heeft u toch wel in huis?!). We staan ook stil bij hoe de radio heel toegankelijk zou zijn voor mensen in derdewereldlanden en hoe ze dat beter kunnen gebruiken om te communiceren dan door Twitter of iets dergelijks.
Nog steeds niet overtuigd dat de radio de primaire vorm van eenzijdige massacommunicatie zou moeten zijn? Kijk dan maar eens op de site van UNESCO.
Websites bouwen en stukjes tikken, dat is ons vakgebied. Daar zijn we goed in, ook al zou een kind van 5 dit ook kunnen. Maar wie echt onmisbaar zijn, dat zijn de ingenieurs.
Ieder jaar vieren we ergens in september het bestaan van vrije computersystemen. Want open-source, dat is the way to go, vinden organistoren van Software Freedom International.
TV is een van de invloedrijkste media die er wereldwijd bestaan. Daarom hebben de Verenigde Naties in 1996 21 november uitgeroepen tot Wereld Televisiedag, een Dag waarop wereldwijd aandacht wordt besteed aan de invloed die televisie heeft op mensen.