Een actuaris is iemand die zich binnen een bedrijf of bijvoorbeeld een verzekeraar bezighoudt met het berekenen van risico's. Wat kost een polis, hoeveel risico levert op, wat verdient een bedrijf aan de rente en is het daarom waard om iets wel of niet te vergoeden of te verzekeren? Iemand moet de ingewikkelde Excel-sheets ontwerpen waarin die berekeningen staan. De beroepsgroep van actuarissen (actuari?) organiseert op 6 oktober een eigen congresdag voor hun beroepsgroep.
Tijdens de Dag van de Actuaris komen deze mensen bij elkaar, met name om te leren over hun vak. Er zijn workshops en lezingen over ontwikkelingen in het werkveld, met spannende titels als 'Hoe Data Science de grenzen van het Actuariaat verlegt'. Die wordt gegeven door niemand minder dan de Actuaris Van Het Jaar, waarvan er aan het eind van de Dag een nieuwe wordt gekroond. Ook is er een prijs voor het Actuarieel Talent. De Dag wordt georganiseerd door verschillende verzekeraars en grote financiële toko's, waaronder PWC, Nationale Nederlanden en Achmea.
Als het het ons vraagt is dat de toegangsprijs van 395 euro meer dan waard - een actuaris zou het risico van die berekening waarschijnlijk precies hetzelfde inschatten. Alle informatie, zoals het programma, vindt u op actuaris.nl, een website met informatie over het vak.
Shoppen, dat doe je niet meer in een winkel. Online, daar moet je zijn als je boeken, films, boodschappen, of want dan ook wil kopen. De economie van online winkelen stijgt explosief, en de bezorgmarkt kan het aantal bestelde pakketjes maar nauwelijks aan.
Post krijgen is leuk! Ansichtkaarten, blauwe belastingenveloppen, gas-, water-, licht-, internet, telefoon, TV-rekeningen... Wie krijgt ze niet graag? In een tijd van constante progressie in technologie krijgt de post het zwaarder elke dag.
Juist in deze tijden van ongekende personeelstekorten is een goede planner van levensbelang voor organisaties. Zonder hen lopen de roosters compleet in de soep en rijden de treinen niet, komen de monteurs niet opdagen om de reparaties uit te voeren en komen de vrachtwagens niet op het juiste moment op de juiste bestemming.